Tobaksfrihet för ett friskt hjärta

Hjärtats funktion

Hjärtat är en muskel som är ungefär lika stor som din knutna hand, aningen större. Hjärtats uppgift är att pumpa runt blodet i kroppen. I hjärtat finns fyra rum som är sammanlänkade: vänster förmak som leder till vänster kammare och höger förmak som leder till höger kammare.

Hjärtat slår med en frekvens av ungefär 60 slag per minut i vilopuls. Det som händer är att hjärtat drar sig samman och hjärtats vänstra kammare pumpar ut syrerikt och friskt blod genom artärerna, vilket är ådror från hjärtat ut i kroppen. När hjärtat sedan vidgar sig igen återförs blodet från kroppen till höger förmak och höger kammare via venerna in i hjärtat. Blodet från den högra kammaren leds därefter in i lungorna där blodet får nytt syre och koldioxid vädras ut. Efter det förs blodet tillbaka in via vänsterförmak till vänster kammaren, som i sin tur pumpar ut det syrerika blodet i kroppen.

Hälsorisker vid rökning och snusning

Varje år beräknas 2500 dödsfall på grund av hjärtinfarkt och stroke bero på rökning. Ämnet Kolmonoxid som finns i tobaksröken blockerar de röda blodkropparna. Detta gör att kroppens förmåga att plocka upp syret minskar vilket i sin tur gör det svårare för hjärtat att arbeta ordentligt.

Det finns även andra farliga ämnen i tobaken som leder till åderförfettning. Får man åderförfettning ökar det risken för kärlkramp, hjärtinfarkt, stroke och fönstertittasjuka. Även risken för att drabbas av diabetes typ-2 ökar.

Det är inte bara rökning som innebär en hälsorisk utan även snus. Snus innehåller mald, mör, rök- eller lufttorkad tobak. Tillverkningsprocessen av snuset avgör vilken surhetsgrad snuset får (pH-värde). Detta i sin tur avgör hur mycket nikotin kroppen tar upp. Blodkärlen i munhålan plockar upp nikotinet vilket gör att blodtrycket och hjärtfrekvensen direkt blir högre.

Fem vardagstips för hjärtat

Vill du komma i form och leva mer hälsosamt? Här är fem av livsstilsprofessor Mai-Lis Hellénius tips som ditt hjärta kommer att tacka dig för.

  • Inför fiskdagar! Lax innehåller rikligt med Omega 3-fetter som har en rad positiva effekter på hjärt-kärlsystemet. Satsa på fisk som proteinkälla åtminstone två dagar i veckan.
  • Räkna stegen! Den bästa motionen är den som blir av. Sporra dig själv att nå 10 000 steg med hjälp av stegräknaren i mobilen.
  • Besök skogen ofta! Att vistas ute i naturen motverkar stress - det är vetenskapligt bevisat. Gör detta regelbundet och minska risken för hjärtinfarkt.
  • Ät mer vegetariskt! Gör en dag i veckan till köttfri. För mycket rött kött är dåligt för hälsan.
  • Stå upp! Om du har en stillasittande sysselsättning, försök att stå upp då och då under dagen. Det ökar blodcirkulationen och kaloriförbrukningen.

Källa: Hjärt- och lungfonden